Spiller dit barn?

Video arkiv
Arkiv
Print
Del

Som forælder kan du hjælpe dit barn med at spille balanceret. De fleste børn og unge spiller computerspil (gamer), og mange gør det flere timer om dagen. En del spiller også pengespil (gambler). Men hvornår er det for meget, og hvad kan du gøre?

Vores erfaringer viser, at mange forældre mangler viden om de nye spil og muligheder. På disse sider finder du derfor svar på mange spørgsmål omkring spil og spillekulturer blandt børn og unge. Hvorfor er spillet fx så dragende, tidskrævende og måske også dyrt? Du finder også råd og vejledning til, hvordan du kan skabe gode rammer for spil. Herunder inspiration til at spørge ind til dit barns spil, forebygge konflikter og hjælpe dit barn med at bevare/genvinde kontrollen over spillet. Vores håb er, at det vil gøre det nemmere for jer at snakke om gode spillevaner og evt. lave gensidige aftaler om dit barns spilforbrug.

Gambling defineres som spil om penge, fx sportsbetting, skrabelodder og poker. De fleste børn og unge gambler primært for at blive underholdt og opleve spænding fx sammen med vennerne. Stadig flere børn og unge spiller pengespil, trods en 18 års aldersgrænse. Tilsvarende oplever flere børn og unge konsekvenser af gradvis øget spilletrang, og nogen udvikler alvorlige spilleproblemer senere i livet.

Gaming er en samlebetegnelse for forskellige computer- og konsolbaserede spil. Det primære mål med gaming er underholdning. Vi har set en stor stigning i brugen af de internetbaserede computerspil, hvor spilleren indgår i et globalt spillerum, som en del af et større team. Blandt denne type spil er blandt andet de populære spil Counter Strike, League of Legends og World of Warcraft. Loyalitet overfor teamet og den konstante mulighed for udvikling af færdigheder, kan gøre det vanskeligt at stoppe eller holde igen med spillet.

  • Tilfældigheder, færdigheder og kombinationsspil

    En væsentlig forskel på gambling og gaming er, hvorvidt ens vinderchancer afhænger af tilfældigheder eller færdigheder. Traditionelle pengespil som automater, roulette og skrabelod er rene tilfældighedsspil. Her er det helt tilfældigt, om man vinder eller ej. Spillene er dog designet til, at man tror, at man med god strategisk sans kan regne spillet ud og derved vinde. Det er dog ikke tilfældet. Der er derimod tale om kognitiv forvrængning – en irrationel fejlslutning -, hvor spilleren tror, at resultatet af spillet kan forudsiges eller kontrolleres. Det kan ende med en ond spiral, hvor man konstant søger efter at vinde det tabte tilbage.

    Computerspil er omvendt designet til, at du kan udvikle dine færdigheder. I takt med at du bliver bedre til spillet, øges sværhedsgraden i spillet. Computerspillet giver tydelige mål, gradvis forøgelse af kontrol og umiddelbar feedback. I computerspil kan man modsat pengespil regne ud, hvad der skal til for at vinde.

    Kombinationsspil er spil, hvor der både indgår tilfældigheder og færdigheder. De mest populære kombinationsspil er poker og sportsbetting (væddemål) som fx Oddset. Når du fx skal oddse på en fodboldkamp, så er dine chancer for at vinde bedre, hvis du har god viden om fodbold og de hold, der spiller. Ligeledes vil dine strategiske færdigheder spille en væsentlig rolle i poker. Særligt kombinationsspillene er populære blandt de unge, og de unge bruger ofte meget tid på at forberede sig.

    I pengespil er ”tab af penge og tid” den primære udfordring. Ved overforbrug af gaming er det primære problem ”tab af” tid og dermed fravalg af andre vigtige aktiviteter.

  • Sammenblanding af gaming og gambling

    Selvom gambling og gaming typisk anskues som to forskellige spiltyper, bliver skillelinjerne mellem gambling og gaming mere og mere udviskede. Gamblingindustrien har nemlig bevæget sig ind på gaming-markedet. Det ses blandt andet ved, at der er en del computerspil, fx World of Warcraft og Counter Strike, der indeholder et penge-aspekt (køb af udstyr, skins osv.). I disse spil er det blandt andet muligt at gamble om sine skins (fx våben eller beklædningsgenstande) på en roulette, eller sælge dem og dermed tjene penge på dem. Derudover findes der spil, som ligner de traditionelle pengespil, dog uden brug af rigtige penge som indsats fx pokerspil på facebook.

    Særligt én ny tendenser bidrager til en sammenblanding af gambling og gaming:

    • eSport / eOddset: Gamblingindustrien udbyder nu gambling på eSport-aktiviteter. Unge, som interesserer sig for gaming på konkurrenceniveau – eSport- kan dermed gamble på deres favorit eSporthold. Det svarer til at fodboldfans kan oddse, når der er Champions League.

    Det er væsentligt at være opmærksom på disse tendenser, da en stor gruppe af dem der gamer, er helt unge. Det vil sige, at en fx 13-årig dreng bliver præsenteret for gambling-verdenen, langt inden det er lovligt for den unge at gamble.

    Trods en tendens mod sammenblanding, så er gaming og gambling for langt de fleste unge fortsat to forskellige verdener, med forskellige udfordringer og muligheder. Derfor er resten af indholdet delt op i hhv. gaming og gambling materialer.