Vi behandler i gennemsnit 700 mennesker om året mod ludomani. Langt de fleste spilleafhængige personer, der kommer i behandling hos Center for Ludomani, kommer til at leve et normalt liv igen.
Flere henvendelser fra unge under 25 år
I 2020 var 48 pct. af klienterne hos Center for Ludomani under 25 år. I 2009 var tallet 7 pct.
Mænd udgør størstedelen af klienterne (89 pct.), kvinder udgør 11 pct.
- Skolegang: Knap halvdelen har 8-10 års skolegang, og lidt over halvdelen har en student- eller HF/HH-eksamen.
- Videregående uddannelse: Godt hver tredje har ingen videregående uddannelse, knap hver femte er faglært og godt hver tredje har en mellemlang- eller lang uddannelse. En mindre gruppe er under uddannelse.
- Langt den største gruppe er i lønnet arbejde (59%)
Foretrukne spil – klienter hos Center for Ludomani (2018)
- 65 pct. af klienterne har primært problemer med onlinespil. Af denne gruppe har 62 pct. Odds & livebetting som deres foretrukne spil. Godt hver syvende (15 pct.) foretrækker kasinospil og knap hver femte foretrækker automater.
- De seneste år er onlinespil blevet et stadig mere udbredt fænomen.
- 35 pct. af klienterne har primært problemer med fysiske spil. Af denne gruppe foretrækker halvdelen af gruppen Odds & livebetting. Hver femte foretrækker spilleautomater og hver tiende foretrækker casinospil..
Udvikling af spilleafhængighed – klienter hos Center for Ludomani (2018)
De fleste starter med at spille kontrolleret. På et tidspunkt mister nogen kontrollen med spillet og bliver afhængige af at spille.
- 48 pct. har haft problemer med spil i op til 4 år, når de kommer til Center for Ludomani for at få hjælp.
- 52 pct. har haft problemer med spil i mere end 4 år.
Konsekvenser af ludomani – klienter hos Center for Ludomani (2018)
Det har omfattende konsekvenser at være ludoman, både for spilleren og de pårørende. De fleste ludomane har skjult (omfanget af) deres spil i en periode. Det har ofte medført en række løgne for at kunne holde spillet skjult. Det kan skabe store tillidsbrud og isolation.
- 25 pct. har begået kriminalle aktiviteter (fre en enkelt gang til ofte) for at skaffe penge til fortsat spil.
- 33 pct. har haft tanker om at tage sit eget liv.
- 89 pct. er “rene” problemspillere, de resterende 11 pct. har et sidemisbrug i form af alkohol, medicin eller euforiserende stoffer.
Tal på spilleafhængighed og forbrug af pengespil i Danmark
Nedenstående tal stammer fra SFIs prævalensundersøgelse fra 2016.
Du kan finde hele rapporten her
- 125.000 danskere over 18 år har i varierende grad problemer med pengespil.
- 10.000 danskere over 18 år er ludomane.
- Personer med spilleproblemer er først og fremmest karakteriseret ved at være yngre mænd.
- Etnicitet, civiltilstand, uddannelse og indkomst spiller i ringe grad en rolle i forhold til, om man får spilleproblemer.
- Personer med spilleproblemer har gennemsnitligt en tidligere debutalder (19-20 år) for pengespil end personer uden spilleproblemer (25 år).
- 82 pct. af de voksne danskere har på et eller andet tidspunkt prøvet at spille pengespil. Næsten to tredjedele af befolkningen (63 pct.) har spillet inden for det seneste år.
- Voksne spiller primært for at vinde penge. Unge ml. 18 og 24 år spiller primært fordi de finder det underholdende.
- Lotto er det spil, som flest danskere spiller, mens personer med spilleproblemer hyppigst spiller væddemål og sportsspil.
- Andelen af personer med spilleproblemer er steget fra 85.200 i 2005 til 125.000 i 2016.
- De aktuelle spillere bruger i gennemsnit stort set det samme beløb på pengespil i 2016, som det samlede antal spillere gjorde i 2005.
- Personer med spilleproblemer påvirkes mere af reklamer for pengespil end spillere uden spilleproblemer.
Nedenstående tal stammer fra Socialforskningsinstituttets undersøgelse af pengespil blandt unge fra 2016 og Center for Ungdomsforsknings undersøgelse af unge og gambling fra 2008.
- Omkring 31.600 unge har en risikabel spilleadfærd i forhold til pengespil. De er i farezonen for at udvikle ludomani.
- De mest intensive spillere er de 15-17-årige drenge.
- De unge spiller primært pengespil for hygge sig med venner eller familie. Dernæst for at vinde penge og for underholdning.
- 42 pct. af de unge med en risikabel spilleadfærd har følt sig ensomme den seneste måned.
- 36 pct. af de unge med en risikabel spilleadfærd har følt sig nedtrykte eller deprimerede.
- Flere drenge end piger har problemadfærd i forhold til pengespil. Drengene gambler mere end pigerne og udvikler risikabel spilleadfærd i langt højere grad end pigerne.
- 3 pct. af de 12-årige drenge har en risikabel spilleadfærd.
- 12 pct. af de 15-årige drenge ar en risikabel spilleadfærd.
- 26 pct. af de 17-årige drenge har en risikabel spilleadfærd.
- 23 pct. af de unge, der har spillet pengespil, har spillet på skrabelodder, 13 pct. på spilleautomater, 12 pct. på væddemål og sportsspil og 10 pct. bingo/banko.
- 23 pct. af dem, der har spillet nogensinde har spillet online, heraf har 57 pct. betalt med eget betalingskort, 25 pct. med forældrenes, 10 pct. med venners og 14 pct. med andre midler.
- Hvis man som ung har prøvet at spille om penge på nettet, øges risikoen for en risikabel spilleadfærd senere i livet.
- Drengene bliver som regel bidt af at spille, fordi de får et kick ud af det. Størstedelen af de piger, der bliver afhængige af spil, bruger spillet som virkelighedsflugt.
- Drengene spiller generelt om større beløb end piger.
- Drengene spiller spil, hvor der er kortere tid mellem indsats og gevinst. Spillene øger risikoen for af udvikle afhængighed af spil.