Center for Ludomani: 70 11 18 10

Fakta om ludomani

Selvhjaelp9

Verdenssundhedsorganisationen WHO definerer ludomani som en spillemæssig forstyrrelse, der dominerer personens liv på bekostning af sociale, arbejdsmæssige og familiemæssige værdier og forpligtelser. Ludomani er med andre ord, afhængighed af pengespil.

En person med ludomani kan ikke begrænse sit spil, selvom han/hun ofte godt kan se, at spilleadfærden ikke er hensigtsmæssig.

Årsager til Ludomani

Arvelige forhold

F.eks. familie eller genetiske forhold.

Sociale faktorer

F.eks. venner og generel omgangskreds’ indflydelse

Individuelle faktorer

F.eks. personlighed, biokemi og psykiske tilstande.

Ydre påvirkninger

F.eks. spilreklamer, andet markedsføring og kultur

Udvikling af ludomani

Risikospiller

Bliver mere og mere optaget af spil og bruger flere og flere penge på spillet. Personens spil er overvejet og planlagt. Risikospilleren er optaget af muligheden for gevinst. Spillet griber ikke voldsomt ind privat- og studie/arbejdsliv.

Problemspiller

Bruger stadig flere penge og mere tid på spil. Personen læser om spil, udregner gevinstchancer, etc. Spil lægger beslag på energiniveauet – fysisk som psykisk. Omgivelserne mærker ofte ændringer i opførslen.

Udviklet ludomani

Er afhængig af pengespil. Spillet er det centrale i spillerens liv. Venner, uddannelse/arbejde og fritidsinteresser nedprioriteres. Der er risiko for, at vedkommende isolerer sig. Gælden er voksende.

Typiske kendetegn ved ludomani

Ludomani kaldes det skjulte misbrug. Det gør det, fordi de fleste tegn på misbruget let kan forveksles med andre problemer. Det gør det også, fordi mennesker reagerer forskelligt på ludomani. Nogle reagerer ved at blive modløse, indadvendte og trætte, andre bliver rastløse, impulsive og aggressive. Derfor findes der ikke en entydig tjekliste, men en række kendetegn.

Fysiske kendetegn

Hjertebanken, stress, hovedpine, indre uro, svedeture, mave- og muskelsmerter, nedsat immunforsvar.

Psykiske kendetegn

Søvnproblemer, koncentrationsbesvær, rastløshed, humørsvingninger, angst, depression, selvmordstanker.

Adfærdstegn

Aftalebrud, forklaringsproblemer, social isolation, irritabel adfærd, manglende overblik, ubeslutsom og uengageret.

Hvad sker der i hjernen, når man har en spilafhængighed?

Konsekvenser af ludomani

Ludomani har alvorlige konsekvenser, både for spilleren og de pårørende. For hver person med ludomani, vurderes der at være 8-10 mennesker, hvis liv bliver påvirket af det.

Personen med ludomani bruger rigtig meget tid og tankekraft på at spille og planlægge sit spil. Det går hårdt ud over andre vigtige aspekter af livet som uddannelse, job og fritidsinteresser. Spilleproblemerne går også ofte ud over forholdet til venner, kærester og andre pårørende, ligesom at de kan få økonomiske konsekvenser, som kan føre til gæld og økonomisk kriminalitet.

Forskellige typer pengespil

Hurtighed kontra langsommelighed

Nogle spil kan man spille her og nu, og man får resultatet med det samme. Roulette, sportsvæddemål og spilleautomater er eksempler på hurtige spil. Andre spil er langsomme. Spiller man fx Lotto, må man vente på resultatet til en bestemt dag. Jo hurtigere et spil er, jo større er risikoen for at udvikle afhængighed af det.

Tilfældighed kontra viden

Rene tilfældighedsspil er fx automater, roulette og skrabelod, hvor det er helt tilfældigt, om man vinder eller ej. Vidensspil er spil, hvor der ikke indgår tilfældigheder i resultatet, fx skak. Kombinationsspil er spil som poker og sportsvæddemål, hvor både tilfældigheder og viden har en betydning. Særligt kombinationsspillene er populære blandt de unge, og de unge bruger ofte meget tid på at forberede sig.

Tilgængelighed

Nogle spil kan man få adgang til hvor som helst og når som helst; det gælder især de mange onlinespillesider. Andre spil skal man opsøge bestemte steder på bestemte tider, fx på travbanen til et bestemt løb. Forskning viser en stor sammenhæng mellem et spils tilgængelighed og risikoen for afhængighed. Jo mere tilgængeligt, des større risiko.

Gevinst

Gevinsten er ikke kun afhængig af indsatsen, men også af spillets opbygning, antallet af deltagere, kombinationsmuligheder/mulige udfald, viden og psykologi.

I mange spil kan man få oplyst, hvor stor chancen er for at vinde førstepræmien. Som et eksempel er chancen for at vinde en eller gevinst i JulekalenderQuick ½, men skal du vinde førstepræmien i JulekalenderQuick er sandsynligheden blot 1/900.000. I de offentligt kontrollerede spil kan man få oplyst, hvor stor tilbagebetalingsprocenten er. Det vil sige, hvor stor en del af det samlede indskud, der bliver betalt tilbage i form af præmier. I Lotto/Joker er tilbagebetalingsprocenten 45. Det tilbageholdte beløb går til administration, statsafgifter, forhandlerprovision og almennyttige formål (Tipsmidlerne).